DLA CIEBIE
Terapia traumy
prenatalnej i porodowej
WROCŁAWSKA AKADEMIA ROZWOJU
Doświadczenie dziecka
Dziecko ma swoje własne doświadczenia, własne uczucia i potrzeby emocjonalne. Płód jeszcze przed urodzeniem zdobył już wrażenia i doświadczenia, a poród jest dla niego imponującym wydarzeniem. Dziecko jest bardzo wrażliwe na te doświadczenia i przechowuje je w swoim ciele. W rzeczywistości te wczesne doświadczenia determinują wiele wzorców, które nosi ze sobą przez całe życie.
Dla dziecka dobra, przewidywalna, stabilna więź z matką jest bardzo ważna dla jego zdrowego rozwoju. Potrzebuje ciepła i bezpieczeństwa, przewidywalności ze strony rodzica. Niestety, często z powodu nieprzewidzianych okoliczności relacja matka – dziecko może zostać zerwana, uszkodzona przed, w trakcie i po porodzie lub w pierwszych miesiącach życia. Wszystko co może zakłócić bezpieczną relację jest odbierane przez dziecko drastycznie, czasami nawet jako traumatyczne doświadczenie. Takimi doświadczeniami może być odczuwanie stresu w łonie mamy, medykalizacja w trakcie porodu, separacja z mama po porodzie.
Doświadczenia tego typu mogą pozostawiać ślad i powodować, że dziecko będzie mogło doświadczać trudności emocjonalnych o których będzie nas informować poprzez cały szereg sygnałów nadawanych poprzez swoje ciało.
W procesie terapii pracuję nad problemami emocjonalnymi dziecka, które mogą powstać jeszcze w trakcie trwania ciąży, przy porodzie lub w pierwszych miesiącach życia.
Sygnały
Jak rozpoznać, że niemowlę, małe dziecko może doświadczać problemów emocjonalnych? Chociaż noworodki, niemowlęta nie używają jeszcze języka mówionego wyraża swoje potrzeby i pragnienia poprzez swoje ciało, swoją postawę, ruchy, wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, kolor skóry, lub napięcie mięśni.
Dziecko jest bardzo bezpośrednie w swojej komunikacji, przyglądając się uważnie mowie jego ciała , możemy zorientować się , jakie emocje tkwią w nim.
Jakie objawy mogą wskazywać , że dziecko przeżywało trudne chwile przed porodem , w jego trakcie lub wkrótce po nim:
- częsty i długotrwały płacz
- sztywna pozycja ciała
- unikanie kontaktu wzrokowego
- wzmożona lub bardzo ograniczona ruchliwość
- problemy ze snem
- trudności związane z jedzeniem, układem pokarmowym
- silne reakcie skórne
- duszności
ale powyższe objawy mogą wskazywać na trudności emocjonalne u dziecka.
Wsparcie
Ponieważ problemy emocjonalne u dzieci często prowadzą do silnych długotrwałych reakcji, takich jak nadmierny płacz, trudności ze snem, jedzeniem rodzice mogą czuć się przeciążeni emocjonalnie i fizycznie.
Wspieram rodziców:
ucząc języka ich dziecka
przekazując praktyczne wskazówki dotyczące radzenia sobie z emocjami dziecka
dając przestrzeń by mogli wyrazić swoje uczucia
trwa 10- 15 spotkań, które odbywają się co około 2 tygodnie,
każda sesja trwa 1 godzinę zegarową.
Terapia
Pracę zaczynam od zebrania wywiadu dotyczącego życia prenatalnego, od poczęcia do porodu. Następnie uważnie odczytuję mowę ciała dziecka, aktywnie poszukuję sygnałów poprzez które mogę zlokalizować emocjonalny ból dziecka, odkryć gdzie znajdują się blokady utrudniające swobodny rozwój emocjonalny i fizyczny.
Blokady aktywują się pod wpływem życzliwej, współczującej, zaangażowanej uważności terapeuty. Poprzez delikatną stymulację miejsc w których skumulował się stres dziecka daję mu przestrzeń by jego ból emocjonalny, który zazwyczaj wyraża się poprzez płacz.
Dając dziecku przestrzeń do wyrażenia smutku, złości, bezsilności, napięcia uwalniamy te uczucia, blokady w ciele znikają, a dziecko uczy się, że to ważne wyrażać siebie, że ma do dyspozycji dorosłych którym może ufać, którzy traktują je z szacunkiem na jaki zasługuje. W procesie terapii kluczowe jest by zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie i bezpieczeństwo.
W trakcie terapii pracuję nad blokadami emocjonalnymi, które doprowadziły do blokad fizycznych, skupiam się nie na fizycznych objawach lecz na emocjonalnych przyczynach skargi.